Światowy Dzień Ziemi w 2021 roku przypadł na czwartek 22 kwietnia. Tegorocznym motywem przewodnim było hasło „Przywróć naszą Ziemię”. W porównaniu do poprzednich lat, wiele konferencji i towarzyszących Dniu Ziemi akcji, z powodu pandemii koronawirusa musiało przenieść się do świata wirtualnego. W naszej szkole również postanowiliśmy włączyć się obchody. obchodziliśmy Dzień Ziemi. Z tej okazji wychowawcy przeprowadzili zajęcia o tematyce ekologicznej. Zaprosiliśmy naszych uczniów klas IV- VII do udziału w konkursie plastyczno-ekologicznym „Zrób coś ładnego prawie z niczego”.
Chętni uczniowie mieli wykonać dowolną pracę przestrzenną z surowców wtórnych przeznaczonych do recyklingu np.: kubeczki po jogurtach, butelki plastikowe lub szklane, stare kartony lub gazety opakowania po prezentach, rolki papieru toaletowego, kapsle, zakrętki, cokolwiek co mieli w domu i jest materiałem przeznaczonym do recyklingu!
Cele konkursu:
1.Podniesienie świadomości ekologicznej wśród uczniów w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami.
2.Kształtowanie wyobraźni plastycznej, kreatywności.
3.Prawidłowe użycie narzędzi, technik i form.
Jesteśmy mile zaskoczeni pracami uczniów, pomysłów mieli co nie miara. Wpłynęło ponad 30 prac . W nagrodę każdy zaangażowany uczeń otrzymał cząstkową ocenę wzorową z zachowania oraz cząstkową ocenę celującą z geografii lub biologii. Dziękujemy wszystkim uczestnikom konkursu.
Przedstawiamy galerię prac:

Ochrona Środowiska
Zmierzyliśmy się ze smogiem – Mamy To, jesteśmy w gronie laureatów!
W roku szkolnym 2022/2023 Szkoła Podstawowa im. Odkrywców Polskiej Miedzi w Chocianowie realizowała projekt edukacyjny Edukacyjna Sieć Antysmogowa (ESA). Temat bliski sercu każdemu, dla kogo czyste powietrze i zdrowie są ważnymi wartościami, a dla nas – bardzo ważny! W projekcie ESA w naszej szkole uczestniczyło w sumie: 628 uczniów, 631 rodziców oraz 32 nauczycieli. Celem projektu jest podnoszenie świadomości uczniów, ich rodziców, jak również nauczycieli w zakresie problematyki jakości wdychanego przez wszystkich powietrza, jako wspólnego dobra o szczególnym znaczeniu. W czasie realizacji zadań związanych ze zmianą sposobu ogrzewania szkoły, w ramach programu „Czyste powietrze”, realizacja projektu idealnie wpasuje się w problematykę współczesnego świata. W ramach projektu w szkole przeprowadzono szereg działań edukacyjno-informacyjnych związanych z ekologią oraz zdrowym trybem życia.
Ważnym elementem projektu były informacje dotyczące zmian klimatycznych, w szczególności antropogenicznych źródeł tych zmian i możliwości przeciwdziałania zmianom zarówno w życiu codziennym jak również w skali ogólnospołecznej. Uczestnicy projektu otrzymywali materiały na temat szkodliwości smogu, jego konsekwencji zdrowotnych. Wysyłano także wskazówki, co każdy z nas może zrobić, aby poprawić jakość powietrza, którym oddychamy. Nauczyciele realizowali zadania m.in. na lekcjach przedmiotowych z przyrody, biologii i geografii, na zajęciach z wychowawcą, na kołach zainteresowań. Do dyspozycji mieli interaktywne zajęcia i e-lekcje oraz serwis e-learningowy. W trakcie nauki wykorzystywana była technologii IT, tak bardzo ważna w XXI wieku. Uczniowie klas 4-8 otrzymali certyfikaty poświadczające zdobytą wiedzę o ochronie powietrza.
Jednym z trudniejszych zadań realizacji projektu był ogłoszony przez organizatora konkurs „Mierzymy się ze smogiem”, do którego szkoła przystąpiła w czerwcu, a którego celami edukacyjnymi były działania podejmowane w szkole oraz środowisku z zakresu edukacji antysmogowej.
Nagrody, to pakiet edukacyjny, które otrzymamy, jako laureaci konkursu:
- miernik jakości powietrza
- tablica LED do wyświetlania danych pomiarowych (tzw. wyświetlacz pomiarów), zamontowany na zewnątrz budynków
- ekran edukacyjny zmontowany wewnątrz budynku szkoły do wyświetlania danych pomiarowych oraz prezentacji treści edukacyjnych
- szkolenia dla nauczycieli koordynatorów i dostęp do cyfrowych materiałów edukacyjnych
Koordynatorem projektu jest pani Wiesława Chuda, która we współpracy z p. N. Pfeiffer oraz A. Jaskułą opracowały cykl działań, uczestniczyły w specjalistycznych szkoleniach. Stosując metodę kaskadową, zespół projektowy realizował kolejne zdania włączając uczniów, nauczycieli oraz rodziców.
Dzięki ciekawym materiałom edukacyjnym, akcjom i konkursom skierowanym dla dzieci i dorosłych każdy uczestnik projektu ESA poszukał odpowiedzi na trzy główne pytania: „Skąd bierze się smog?”, „Jak wpływa na nasze zdrowie?”, „Co każdy z nas może zrobić dla poprawy jakości powietrza?”.
W roku szkolnym 2023/2024 będziemy nadal podejmowali kolejne kroki w ramach tego projektu. Nasza wiedza na temat ochrony czystości powietrza na pewno wzrośnie i pomoże kształtować wśród uczniów postawę odpowiedzialną za środowisko, w którym żyjemy, aby ratować środowisko dla przyszłych pokoleń.
O tym, jak ważny jest to projekt, świadczą informacje prasowe w TV. Więcej informacji szukajcie na stronie esa.nask.pl/ facebook ESA
Koordynator projektu Wiesława Chuda
Sprawozdanie z realizacji projektu edukacyjnego sieć antysmogowa ESA
Realizowanego w Szkole Podstawowej im. Odkrywców Polskiej Miedzi w Chocianowie w roku szkolnym 2022/2023
W tym roku szkolnym, szkoła realizowała projekt Edukacyjna Sieć Antysmogowa .Celem projektu jest zwiększenie świadomości uczniów, ich rodziców, jak również nauczycieli w zakresie szeroko rozumianej ekologii, przede wszystkim w zakresie problematyki jakości powietrza jako wspólnego dobra o szczególnym znaczeniu. W ramach projektu przeprowadziliśmy szereg działań edukacyjno-informacyjnych również w innych obszarach związanych z ekologią oraz zdrowym trybem życia, w tym dotyczących zmian klimatu, w szczególności antropogenicznych źródeł tych zmian i możliwości przeciwdziałania tym zmianom zarówno w życiu codziennym jak również w skali ogólnospołecznej.
28.02.2023r. koordynator projektu zapoznał Radę Pedagogiczną z celami i zadaniami ujętymi w projekcie, przekazał opracowania informacyjne, edukacyjne i promocyjne, materiały szkoleniowe dla nauczycieli, w tym filmy i prezentacje. 06.03.2023 r. przesłano informacje o projekcie do wszystkich rodziców klas I-VIII. Rodzicom wysłano materiały na temat smogu i jego konsekwencji zdrowotnych, a także wskazówki, co każdy z nas może zrobić, aby poprawić jakość powietrza, którym oddychamy.
Do 30.04.2023 r. w oparciu o dostarczone przez NASK materiały, koordynatorzy, wychowawcy i niektórzy nauczyciele podjęli się realizacji zadań m.in. na lekcjach przedmiotowych z przyrody, biologii i geografii, na zajęciach z wychowawcą, na kołach zainteresowań, przeprowadzili zajęcia dydaktyczne, interaktywne zajęcia i e-lekcje, wykorzystywali serwis e-learningowy. Uczniowie klas 4-8 uzyskali certyfikaty poświadczające zdobytą wiedzę o ochronie powietrza. Uczniowie klas 4 i 6 podczas zajęć rozwijających zainteresowania biologią wykonywali makiety przedstawiające smog, zagrożenia z nim związane oraz największe źródła zanieczyszczeń. W ramach zajęć rozwijających zainteresowania przedmiotem geografia uczniowie klas 5 wykonywali plakaty, które zostały umieszczone na korytarzu szkolnym. Przedstawiały one zagadnienia dot. segregacji odpadów oraz dbania o czyste powietrze. Uczniowie mieli możliwość oglądania w Planetarium w Zielonej Górze filmu edukacyjnego dot. zagrożeń dla naszej planety wynikających np. z ogrzewania domów różnymi materiałami szkodzącymi środowisku. Klasa I A, na zajęcia z przyrody wykonała plakat – mapę myśli, która przedstawiała informacje na temat: Co wisi w powietrzu? Każdy z uczniów przedstawił swoją wizję ochrony środowiska.
W ramach obchodów Dnia Ziemi 21 kwietna 2023 r. zorganizowaliśmy wiele akcji i konkursów pod hasłem „Zainwestuj w Naszą Planetę”. Klasy I-III uczestniczyły w ,,Biegu dla Ziemi”. Podczas przerw można było, obejrzeć wystawę prac uczniów klas I- III biorących udział w szkolnym konkursie plastycznym "Dbamy o nasze miasto –stop smog"oraz wystawę prac uczniów klas IV- VIII pt., Zainwestuj w naszą planetę’’. Uczniowie klas VII i VIII wzięli udział w konkursie pt.: ,, Zadbajmy razem o nasz dom'', Konkurs organizowany był za pośrednictwem platformy Kahoot.
W czerwcu szkoła przystąpiła do konkursu pod hasłem „Mierzymy się ze smogiem”! Konkurs ogłoszono dla szkół, które działają już w ramach Edukacyjnej Sieci Antysmogowej, ale nie mają jeszcze miernika jakości powietrza. W roku szkolnym 2022/2023 w projekcie ESA w naszej szkole uczestniczyło:
1) 628 uczniów,
2) 631 rodziców,
3) 32 nauczycieli.
Dzięki różnorodnym materiałom edukacyjnym, akcjom i konkursom przeznaczonym dla dzieci i dorosłych każdy uczestnik projektu ESA poszukał odpowiedzi na trzy główne pytania: Skąd bierze się smog? Jak wpływa na nasze zdrowie? Co każdy z nas może zrobić dla poprawy jakości powietrza? W przyszłym roku szkolnym będziemy nadal podejmowali kolejne kroki w ramach tego projektu. Nasza wiedza na temat ochrony czystości powietrza na pewno wzrośnie i pomoże kształtować wśród uczniów postawę odpowiedzialną za środowisko, w którym żyjemy.
Koordynator projektu Wiesława Chuda
Czytaj więcej na Ochrona Środowiska (spchocianow.pl)